Що отримають вчителі від реформи освіти?

Що отримають вчителі від реформи освіти?

Відповідно до реформ, започаткованих Урядом у сфері загальної середньої освіти, крім запровадження 12-річки, планується добровільна сертифікація вчителів, створення національного агентства забезпечення якості освіти, національного центру професійних кваліфікацій та розробку національної системи кваліфікацій.

Реформи також передбачають поліпшення умов праці вчителя за рахунок зменшення бюрократичного контролю, розширення академічних свобод і формування простору для творчої праці. Буде обмежено втручання в освітній процес державних органів і органів місцевого самоврядування: стандарти освіти будуть виписані в очікуваних результатах від навчання, а в якій спосіб їх буде досягнуто – то вже справа вчителя. Щоправда, для цього вчитель має бути висококваліфікованим. А таких не вистачає.

Як вирішуватимуть проблему з дефіцитом кваліфікованих кадрів, особливо в сільській місцевості? Президент України Петро Порошенко підписав Закон про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” (щодо працевлаштування випускників), прийнятий Верховною Радою 6 жовтня. Абітурієнтам, які планують вчитися на вчителів та медиків, надається право на першочергове зарахування до вишу за держзамовленням, якщо ті уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищах міського типу. Влада, зі свого боку, обіцяє забезпечити відповідним випускникам безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах установлених норм. Закон вступає в силу вже з 1 січня 2017 року.

Але навряд чи це вирішить проблему, оскільки реального житла для молодих спеціалістів немає. У Міністерстві освіти і науки це розуміють і перекладають вирішення питання з житлом на об’єднані територіальні громади, які нині тільки почали формуватися. Від цього житло не з’явиться, а от черга на нього, у якій уже стоять вимушено переселені особи зі Сходу та воїни АТО, виросте в геометричній прогресії.

Тому знову треба піднімати питання підняття престижу професії вчителя, щоб молоді хотіли стати педагогами. Крім того, учні повинні бачити перед собою вчителя, який не тільки багато знає і багато вміє, а ще й достатньо матеріально забезпечений, має презентабельний вигляд і проживає в гідних умовах. Це важливо як для його авторитету, так і для авторитету школи взагалі. Також це буде додатковим стимулом для навчання школярів і дасть змогу педпрацівнику розвиватися в своїй професії, а не шукати додаткового заробітку на стороні.

За європейською нормою, зарплата вчителя має бути на 10-15% вища, ніж середня по країні. Та чи дотрималися такої мірки, вносячи зміни до Закону України “Про оплату праці”? З 1 січня 2017 р. мінімальна зарплата в Україні становитиме 3,2 тис. грн. Якщо зараз середня заробітна плата вчителя становить – 3,5 тис. грн., то враховуючи обіцяне підвищення, з нового року посадові оклади вчителів мають намір підвищити у тарифній сітці на два тарифні розряди. Так, вчитель вищої категорії буде віднесений до 14 розряду і отримуватиме від 5266 грн до 6841 грн, а вчитель без категорії – від 3960 грн. до 4853 грн. Проте в Кабміні, здається, не в курсі, що на зарплату вчителя впливає не лише категорія, а й кількість годин. У таких умовах значна частка, перш за все, молодих спеціалістів (через мале нарахування робочих годин) знаходитиметься за межею мінімальної зарплати, тобто отримуватиме в середньому 600-800 грн., а це навіть за стипендію менше. Тому щодо підвищення, то його відчує досить незначна категорія.

Можна безліч разів змінювати зміст освітніх програм та стандартів, методи та засоби їх контролю, але коли звичайний вчитель замість самоосвіти продає помідори на базарі, щоб прогодувати сім’ю, яка живе в найманій квартирі, це буде марно потрачений час.

 

Новини за темою: На школярів чекає «друге пришестя» 12-річки, скорочення шкіл та гуртожитки для тих, хто далеко живе

Написано Народна Україна

2 Comments

Залишити Коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *